Kasutatavuse head ja vead veebikeskkonnas: Inimese ja arvuti suhtluse vaatenurgast

Tänapäevane digitaalne maailm nõuab, et veebikeskkonnad oleksid mitte ainult funktsionaalsed, vaid ka kasutajasõbralikud. Inimese ja arvuti suhtluse (HCI) valdkonnas rõhutatakse, kui oluline on kujundada süsteeme, mis arvestavad kasutaja vajaduste, võimete ja ootustega.
Selles artiklis toon esile ühe positiivse ja ühe negatiivse näite veebikasutatavusest, toetudes Jakob Nielseni kasutatavuse põhimõtetele.


Positiivne näide – Google Otsing



Õpitavus:
Väga kiire – sisestad lihtsalt otsingusõna ja vajutad Enter.

Tõhusus:
Tulemused kuvatakse sekundi murdosa jooksul ja sageli on sobiv link kohe esimeste seas.

Rahulolu:
Minimalistlik kujundus ja kiirus tekitavad kasutajas positiivse kogemuse.

Miks hea?
Google’i liides on intuitiivne, ilma liigsete segajate või funktsioonideta, mis võiksid kasutajat eksitada. Isegi uus kasutaja saab kiiresti aru, kuidas teenust kasutada.


Negatiivne näide – LHV Foorumi 2024 uuendus


Peamised probleemid:

  • Kasutajaliidese drastilised muudatused
    Uuendatud veebileht eemaldati või raskendas juurdepääsu olulisele teabele, nagu Balti börsiinfo, mis oli varem kergesti leitav.

  • Foorumi disain
    Kasutajate sõnul sisaldab uus foorumikujundus palju tühja ruumi ja puudub selge struktuur, mis raskendab arutelude jälgimist.

  • Uudiste sisu kvaliteet
    Uudised ja analüüsid koosnevad peamiselt ümberkirjutustest välismaa allikatest, pakkumata kasutajatele lisaväärtust.

  • Kasutajate tagasiside
    LHV asutaja Rain Lõhmus nimetas uuendust "nädala suurimaks ebaõnnestumiseks" ja väljendas šokeeritust muudatuste üle.


Jakob Nielseni kasutatavuse heuristikate rikkumised:

  • Kasutajate kontroll ja vabadus
    Kasutajatel puudub võimalus valida vana ja uue versiooni vahel või kohandada liidest vastavalt oma eelistustele.

  • Süsteemi ja reaalse maailma vastavus
    Uus liides ei vasta kasutajate ootustele ega eelnevatele kogemustele, mis tekitab segadust.

  • Esteetiline ja minimalistlik disain
    Liigne tühjus ja ebaühtlane paigutus muudavad liidese visuaalselt ebameeldivaks ja raskesti kasutatavaks.

Õppetunnid

  • Kasutajate kaasamine
    Enne suuremaid muudatusi on oluline kaasata kasutajaid testimisse ja tagasiside kogumisse, et vältida ootamatuid probleeme.

  • Iteratiivne arendus
    Muudatused tuleks ellu viia järk-järgult, võimaldades kasutajatel harjuda ning anda jooksvalt tagasisidet.

  • Fookus sisule
    Uuendused peaksid keskenduma mitte ainult välimusele, vaid ka sisu kvaliteedi ja asjakohasuse säilitamisele.


LHV näide näitab, kui oluline on kasutajakeskne disain ja põhjalik testimine enne oluliste muudatuste rakendamist veebilehtedel – eriti kui need mõjutavad suurt hulka inimesi.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Jälgimiskapitalism ja digiaedik Eestis

3 Põnevat IT lahendust